Proč.. ?

Proč neparkovat přímo za vozidlem IZS?

Příspěvek na Facebooku Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje byl inspirací pro tento důležitý článek odpovídající na důležitou otázku. Bohužel záchranáři z malebného kraje zažili něco, co tu a tam zažijí všichni zástupci složek IZS – a to třeba i řidiči a řidičky převozových sanitek. Za vozidlo výjezdové skupiny RZP se těsně postavil řidič osobního vozidla. Proč je to špatně? A proč takto neparkovat ani u vozidel hasičů a dalších?

Pakliže začneme již u zmíněných posádek ZZS a zdravotní dopravní služby (převozové sanitky), nastává problém ve chvíli, kdy u sanitního vozidla zastavíte velmi blízko zadní části vozidla nebo i té boční – konkrétně hlavně pravé ve směru řidiče. Ze zadní částí vozidla jsou vyndávány transportní prostředky – lehátka, schodolezy, případně pak transportní křesla u převozových sanitek. Drtivá většina sanitních vozidel nemá již zadní dveře zvedací, ale otevírací do stran. Všeobecně by bylo velmi fajn, pokud byste si drželi odstup alespoň pět metrů. V některých případech totiž jde opravdu i o vteřiny a každá vteřina je znát.

Problém ale nastane i v případě, kdy zastavíte hned vedle stojící sanitky z jejího boku. Z pravé části ve směru řidiče vyndávají záchranáři záchranářské batohy, přístrojovou techniku a v případě, kdy je stav pacienta uspokojivý a je schopen do sanitního vozidla dojít, je pacient do ambulantní části vozu směřován z boční strany. Některé moderní sanitky mají i výsuvný schůdek, který potřebuje určitý prostor. A také tento prostor potřebují samotní záchranáři a pacienti.

Policisté a hasiči potřebují také prostor!

I když se to nemusí zdát, i policistky a policisté potřebují kolem svého vozidla prostor. Sice z boční částí vozidel většinou nevytahují vybavení, ale určitě potřebují do vozidla usednout, a co se týká prostoru kufru, tak tam již výbavu policie vozí. Proto i u policejního vozidla je dobré držet si odstup!

U vozidel hasičů nastává obdobný problém, jako tomu je u sanitek. Hasiči ale vybavení mají téměř u všech vozidel ze všech stran vozidla. Velká cisterna pak potřebuje velké množství prostoru, aby kolem ní mohli hasiči normálně procházet a vysouvat své vybavení na výsuvných částech nástavby apod. V zadní části vozidla pak mají hasiči v cisternách čerpadla. Oproti sanitním vozidlům většina cisteren má otevírání části pro čerpadlo směrem nahoru. Ale i tak je potřeba místo k tomu, aby mohl být vytažen vysokotlaký proud, plovoucí čerpadlo a podobně.

Všeobecně lze říci, že hasiči mají problémy nejmenší, protože kolem vozidla se většinou pohybuje minimálně strojník. Problém však mají dostat se tam, kam je třeba, pokud nemají dostatek prostoru (tři a půl metru). Záchranáři a policisté, pokud někde stojí (a nemusí opravdu stát na „blikačkách“ ani „majácích“), nestojí tak z důvodu návštěvy u někoho známého, ale z nějakého pracovního důvodu – výjimka může být asi při státní na parkovišti u obchodu (jo, i oni smí v práci jíst a mohou si za určitých podmínek zajet do obchodu).

Pokud tak někdy uvidíte vozidlo IZS stojící někde, klidně i „blbě“ (dle vás blbě), má to svůj důvod. Myslete, prosím, na to, že jednou mohou zasahovat u někoho vám blízkého nebo u vás samotných. A nezapomínejte, že i „ty bílé sanitky“ (převozové) přepravují pacienty – a většinou jde o hodně imobilní osoby!

Foto: ZZS Libereckého kraje

Mohlo by se vám také líbit...