Čtěte až do konce - na konci je soutěž!
Český národ má všeobecně v oblibě zimní sporty, jakýmisi jsou lyžování, běh na lyžích, skialpinismu a čím dál tím více lidé využívají ke svým zimním radovánkám snowboard. Bohužel lidé při svých aktivitách zapomínají na prevenci, kdy základem je nošení lyžařské helmy! Jako je pro mnohé součástí zimních radovánek lyžařská helma, měla by být v mobilu i Aplikace Záchranka a znalost telefonního čísla 1210, které vede přímo k Horské službě České republiky.
Je třeba totiž dbát přísloví hovořícím o těch, kteří jsou připraveni a v případě problému nejsou překvapeni. Výhoda Aplikace Záchranka v zimním prostředí tkví v tom, že lze poslat nouzovou zprávu jen horské službě. Určení polohy pak probíhá stejně, jako tomu je jinde v přírodě, na silnicích nebo ve městech – paradoxně tam je určení polohy mnohdy složitější, než je tomu ve volném prostranství.
Cizí předmět nikdy nevytahujte z rány!
V rámci lyžování a dalších zimních sportů je třeba dbát zvýšené opatrnosti a nepřeceňovat své síly – vůbec pak není dobré požívání alkoholu. Bohužel se ale může stát, že vy budete dbát maximální opatrnosti, ale i tak dojde k situaci, kdy do vašeho těla pronikne například lyžařská hůl jiného lyžaře. Víte, co v takovém případě dělat?
„Platí pravidlo, že předmět se z rány nevytahuje. Víte proč? Protože ve chvíli, kdy předmět do těla pronikne, nejčastěji se tak děje do dutiny břišní, způsobí poranění cév, které díky porušení své celistvosti začínají krvácet. V případě, že bychom předmět chtěli vyjmout a odstranit ho, dojde ke zvýšení intenzity vnitřního krvácení z takto poraněných cév. Pokud tedy cizí těleso v ráně necháme, působí jako bandáž či tlakový obvaz. S postiženým bychom se měli snažit nehýbat, aby nedošlo k vytažení tělesa z rány a tím uvolnění pomyslného „špuntu“,“ uvádí Kamil Jirásek ze společnosti Be Ready To Save – Kamil a jeho kolega vás velmi zábavnou formou naučí na kurzech první pomoci to, jak se chovat v těch nejzávažnějších stavech, ale také ve chvíli, kdy stavy nejsou život ohrožující.
„Dále bychom měli postiženému zajistit co nejčasnější odborné ošetření v nemocnici, kam by měl být transportován zdravotnickou záchrannou službou, která se postará o protišoková opatření, doplní krevní ztrátu, podá léky k zástavě vnitřního krvácení a zajistí analgezii, případně provede další opatření, např. uvede postiženého do umělého spánku,“ dodává Jirásek.
Tepelný komfort je velmi důležitý – teplé tekutiny ale nepodávejte!
Kamil dále popisuje situaci, jak se máme chovat do příjezdu horské služby a posádky Zdravotnické záchranné služby krajů. „My před příjezdem záchranných složek budeme dbát na tepelný komfort. Měli bychom postiženého přikrýt např. izotermickou folií. Někdo může mít nutkání postiženému podávat teplé tekutiny, ale to je však špatně! Zraněný půjde v co nejbližší době na operační výkon, což by ho mohlo zkomplikovat. Dále budeme u postiženého monitorovat základní životní funkce, zejména vědomí a dech. V případě, že se bude zdravotní stav zhoršovat, je třeba aktuální informace opětovně předat na linku 155, zde nám budou též podány nové instrukce.“
U takovýchto závažných zranění je také pravidlem, že krom horské služby a pozemní posádky ZZS kraje vyrazí na místo i posádka letecké záchranné služby. Pakliže k tomuto faktu dojde, bude o něm informována horská služba. Může se ale stát, že i operátor/ka z tísňové linky 155 mít dotaz, jak vypadá prostor úrazu a zda je místo dostatečně široké. Takové otázky jsou právě mířeny na možné nasazení posádky LZS.
Závěrem vám s Kamilem, a troufám si říci, že se k nám připojí všichni záchranáři i zdravotníci, přejeme, abyste nikdy právě záchranáře a zdravotníky nepotřebovali. S Kamilem vám pak můžeme slíbit, že se budeme společně s vámi na webu pravidelně potkávat u obdobných článků.
PS. Víte, proč je v rámci článku použita jako úvodní fotografie fotka rampouchů? Napište na Inko@zezivotaizs.cz odpověď a zapojte se do hry o unikátní propisku Ze života IZS, samolepku a voňku (nejen) do auta!
Výherce bude vybrán ze správných odpovědí a bude kontaktován zpětně na mail, ze kterého pošle odpověď.