Hasiči Hasičského záchranného sboru Správy železnic (dříve HZSp SŽDC a ještě předtím HZS ČD) zažili velmi náročný rok 2024. Realizováno bylo 7 223 zásahů, kdy největší počet zásahů byl na téma technických pomocí.
Technická pomoc byla realizována na železnici i mimo celkem více jak čtyř a půl tisíckrát. Nejvíce zásahů v roce 2024 měli drážní jednotky z Prahy, Ústí nad Labem, Liberce a Brna. Do statistik e propsaly i zásahy spojené s povodněmi ze září 2024. U požárů zasahovali drážní hasiči celkem 666krát.
Součástí činnosti JPO HZS Správy železnic jsou i cvičení, těch byla zhruba stovka. Drážní hasiči zasahovali i mimo železnici, a to zejména při zářiových povodních. Využito bylo mimo jiné i dvoucestné vozidlo z Liberce a Ostravy. Pomáhali také při dopravě materiálu, likvidování lagun i dalších nebezpečných stavů. S povodněmi souviselo celkem 515 zásahů.
Velmi náročným zásahem pro složky IZS i drážní hasiče byla železniční nehoda v Dolní Lutyni, ke které došlo 24. ledna 2024. Při nehodě, kdy ve vlak střetl na železničním přejezdu s kamionem, zemřel mladý strojvedoucí. Náročná byla pro drážní hasiče hlavně likvidace nehody – odstranit z kolejiště musely vrak lokomotivy i vagónů.
Další opravdu náročnou zkouškou pro složky IZS a drážní hasiče několika jednotek byla železniční nehoda z 5. června 2024. Ve večerních hodinách se v Pardubicích čelně střely dva vlaky – jeden osobní (expres) a druhý nákladní. Čtyři osoby při nehodě zemřely, 27 osob bylo zraněno.
Pardubice, jakožto železniční uzel téměř ve středu republiky, jsou velmi vytíženy, proto byl taktéž velký tlak na obnovení železničního spojení. Hasiči tak odstraňovali následky nehody postupně a ve chvíli, kdy mohl být zprovozněna doprava v místě, tak bylo učiněno. Hasiči tak likvidovali následky nehody při provozu na trati, kde vlaky projížděly téměř krokem.
Mimořádná událost, která zaměstnala drážní inspektory, policisty, záchranáře i hasiče včetně těch drážních z Prahy, se stala u obce Čísovice. Nezabrzděná motorová jednotka se samovolně rozjela a po zhruba pěti kilometrech ve zhruba stokilometrové rychlosti právě u Čísovic vykolejila. Při mimořádné události nedošlo k žádnému zranění. Likvidace následků nehody však byla náročná.
Nehoda dvou vlaků zaměstnala složky IZS 18. září v Praze. Drážní hasiči, hasiči HZS HMP, záchranáři i policisté směřovali k pražské Balabence. Osobní vlak, jehož strojvedoucí projel návěstidlo zakazující jízdu, narazil zezadu do stojícího osobního vlaku. Při nehodě bylo zraněno několik desítek cestujících, zranění většinou nebyla vážná. Evakuace osob z vlaku probíhala i za pomoci výškové techniky, neboť k nehodě nedaleko mostu.
Detailní statistiku zásahové činnosti drážních hasičů můžete nalézt v této statistické ročence. Závěrem poděkujme všem drážním hasičům, neboť jejich činnost není nikterak jednoduchá.
Nauzea, někdy se používá nausea, je subjektivní pocit na zvracení nebo případně nutkání na zvracení…
V článku věnovaném SKPV (Služba kriminální policie a vyšetřování) jsme si vysvětlili, že v základu se SKPV…
Po vlastní osobní zkušenosti, která mi dokázala, jak i já žiji ve světě plném špatných…
Ministryně spravedlnosti společně s generálním ředitelem VS ČR ocenili mimořádný čin Daniela Skřebského, příslušníka VS ČR…
Speciální tým složený z příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky a jejich čtyřnohých psích kolegů 23.…
Psal se 22. červenec roku 2015 a již od rána bylo krásné slunné počasí. Ze…