Když se z článku nebo reportáže dočtete, že namístě zasahovala posádka LZS, velmi pravděpodobně se bude jednat o zásah u osoby se závažnými zdravotními problémy nebo o místo, které je pro pozemní posádky velmi špatně dostupné. Letecká záchranná služba je jakousi „speciální“ posádkou RLP, která má velkou výhodu v rychlosti.

Česká republika je jedna z nejlépe pokrytých zemí posádkami LZS. Na většinu míst vlasti se za příznivých podmínek dostane posádka do dvaceti minut. A tam, kam se do dvaceti minut nedostane, se většinou do té doby dostane pozemní posádka. Ta osobu potřebující akutní pomoc vyšetří, zaléčí a následně může dojít právě k předání osoby na palubu vrtulníku.

V rámci provozu od východu do západu slunce v České republice funguje deset posádek, v noci je pak připraveno zasahovat šest posádek. V době, kdy Českou republiku trápilo velké množství Covid pozitivní pacientů, byly navíc zřízeny dvě posádky určené pro sekundární transporty pacientů C+.

Právě sekundární transporty tvoří část vzletů posádek LZS. Další část zásahů je primárních a nejčastěji je třeba využít rychlosti transportu pacienta do zdravotnického zařízení v případech náhlých zástav oběhu z nejrůznějších příčin, cévních mozkových příhod, popálenin, závažných úrazů, případně pak u polytraumat.

Výhodou posádky LZS je také to, že se může dostat na místa, kam se nedostanou pozemní posádky krajských ZZS. V některých případech dokonce v rámci zásahu probíhá vyzvednutí pacientky/pacienta pomocí palubního jeřábu, případně pak transport v podvěsu na místo, kde posádka LZS, případně pozemní posádka, může přistát/může dojet.

Poměrně zajímavým faktem pro veřejnost může být to, že u většiny posádek LZS v České republiky nejsou záchranáři a lékaři pracující na „letecké“ jen zdravotničtí pracovníci, ale také plnohodnotnými členy posádky z pohledu letového provozu. Záchranář velmi úzce spolupracuje s pilotem a lékař v případě přistávání do otevřeného prostranství „hlídá“ okolí vrtulníku. Stejně tak pilot umí spolupracovat v rámci zdravotnických činností.  

Posádky výjezdových skupin LZS velmi často spolupracují nejen s pozemními posádkami ZZS krajů, ale také se záchranáři z Horské služby České republiky, ale také s leteckými záchranáři HZS krajů. S horskými záchranáři a leteckými záchranáři od hasičů velmi často piloti, zdravotničtí záchranáři a lékaři často cvičí.

Vzpomínkové video na pana pilota Michala Beneše, který dlouhá léta létal pro potřeby LZS u společnosti DSA. Bohužel při jednom z civilních letů zahynul. Vzpomeňme na něj při shlédnutí tohoto videa.

Martin Kramer

Share
Published by
Martin Kramer

Recent Posts

Co je to nauzea?

Nauzea, někdy se používá nausea, je subjektivní pocit na zvracení nebo případně nutkání na zvracení…

2 dny ago

Co je to OOK?

V článku věnovaném SKPV (Služba kriminální policie a vyšetřování) jsme si vysvětlili, že v základu se SKPV…

4 dny ago

Projekt Ze života IZS 2.0 začíná!

Po vlastní osobní zkušenosti, která mi dokázala, jak i já žiji ve světě plném špatných…

1 týdnem ago

Daniel Skřebský, příslušník z Věznice Jiřice, zachraňoval řidiče po dopravní nehodě

Ministryně spravedlnosti společně s generálním ředitelem VS ČR ocenili mimořádný čin Daniela Skřebského, příslušníka VS ČR…

1 týdnem ago

Český USAR tým je zpět ve vlasti

Speciální tým složený z příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky a jejich čtyřnohých psích kolegů 23.…

1 týdnem ago