Když se z článku nebo reportáže dočtete, že namístě zasahovala posádka LZS, velmi pravděpodobně se bude jednat o zásah u osoby se závažnými zdravotními problémy nebo o místo, které je pro pozemní posádky velmi špatně dostupné. Letecká záchranná služba je jakousi „speciální“ posádkou RLP, která má velkou výhodu v rychlosti.

Česká republika je jedna z nejlépe pokrytých zemí posádkami LZS. Na většinu míst vlasti se za příznivých podmínek dostane posádka do dvaceti minut. A tam, kam se do dvaceti minut nedostane, se většinou do té doby dostane pozemní posádka. Ta osobu potřebující akutní pomoc vyšetří, zaléčí a následně může dojít právě k předání osoby na palubu vrtulníku.

V rámci provozu od východu do západu slunce v České republice funguje deset posádek, v noci je pak připraveno zasahovat šest posádek. V době, kdy Českou republiku trápilo velké množství Covid pozitivní pacientů, byly navíc zřízeny dvě posádky určené pro sekundární transporty pacientů C+.

Právě sekundární transporty tvoří část vzletů posádek LZS. Další část zásahů je primárních a nejčastěji je třeba využít rychlosti transportu pacienta do zdravotnického zařízení v případech náhlých zástav oběhu z nejrůznějších příčin, cévních mozkových příhod, popálenin, závažných úrazů, případně pak u polytraumat.

Výhodou posádky LZS je také to, že se může dostat na místa, kam se nedostanou pozemní posádky krajských ZZS. V některých případech dokonce v rámci zásahu probíhá vyzvednutí pacientky/pacienta pomocí palubního jeřábu, případně pak transport v podvěsu na místo, kde posádka LZS, případně pozemní posádka, může přistát/může dojet.

Poměrně zajímavým faktem pro veřejnost může být to, že u většiny posádek LZS v České republiky nejsou záchranáři a lékaři pracující na „letecké“ jen zdravotničtí pracovníci, ale také plnohodnotnými členy posádky z pohledu letového provozu. Záchranář velmi úzce spolupracuje s pilotem a lékař v případě přistávání do otevřeného prostranství „hlídá“ okolí vrtulníku. Stejně tak pilot umí spolupracovat v rámci zdravotnických činností.  

Posádky výjezdových skupin LZS velmi často spolupracují nejen s pozemními posádkami ZZS krajů, ale také se záchranáři z Horské služby České republiky, ale také s leteckými záchranáři HZS krajů. S horskými záchranáři a leteckými záchranáři od hasičů velmi často piloti, zdravotničtí záchranáři a lékaři často cvičí.

Vzpomínkové video na pana pilota Michala Beneše, který dlouhá léta létal pro potřeby LZS u společnosti DSA. Bohužel při jednom z civilních letů zahynul. Vzpomeňme na něj při shlédnutí tohoto videa.

Martin Kramer

Recent Posts

Michal Velíšek byl hrdina, na kterého nezapomeneme!

Michal Velíšek se narodil 28. března 1973 a tehdy rozhodně nikdo netušil, že se za…

5 dny ago

Proč může policie vstoupit na soukromý pozemek?

Pravidelně „odborníci“ na sociálních sítích řeší, proč vlastně policie může „to“ a proč zase „ono“.…

1 týdnem ago

Jste si opravdu jistí, že víte, co jíte?

Záchranáři se zdravotníky pravidelně v době, kdy rostou houby, upozorňují na možné otravy houbami. Méně často…

1 týdnem ago

Rekordní třetí ročník akce Běhej s IZS pomohl nemocné Teušce Nováčkové

Poslední prázdninová sobota roku 2025 se v Šumperku nesla v duchu pomoci druhým. Šumperk totiž obsadili malí…

2 týdny ago

Proč mít doma hasicí přístroj?

Přenosný hasicí přístroj je více než skvělým doplňkem každé domácnosti – a je jedno, zda…

4 týdny ago

Co je to zabezpečovací detence?

Zabezpečovací detence je druhem ochranného opatření nařízeného soudem vykonávané ve specializovaných ústavech hlídanými Vězeňskou službou…

1 měsíc ago