Ze života složek IZS

„Přijeďte okamžitě do Studénky, Pendolino se tady srazilo,“ tak začal před deseti lety velmi náročný zásah složek IZS

Psal se 22. červenec roku 2015 a již od rána bylo krásné slunné počasí. Ze železniční stanice v Bohumíně vyrážel krátce po sedmé hodině ráno vlak SC 512 s cílovou stanicí Františkovy Lázně. Zastavil v Ostravě na hlavním nádraží, Ostravě Svinově, kde byl problém s dveřmi jednotka a následně se vydal dál…

Cesta Pendolina, v jehož čele byl velice zkušený strojvedoucí Jan Černý, skončila v 07:43 na železničním přejezdu P6501 v železniční stanice Studénka, zhruba kilometr a půl od místa tragické nehody z 8. 8. 2008. Na železniční přejezd v době, kdy do prostoru křížení železnice se silnicí, neměl již v žádném případě vjíždět, vjel řidič polského kamionu a nikterak se nesnažil srážce zabránit. Oproti tomu již zmíněný pan Jan Černý dokázal z rychlosti 160 km/h ryločinným bržděním snížit rychlost na 142 km/h.  

Zásah pro složky IZS začal zhruba v 07:45, kdy začali na tísňové linky v budově IBC Ostrava volat první lidé. Mezi hovory zaznělo od jisté ženy i „Přijeďte rychle do Studénky, Pendolino se tady srazilo,“ v tu chvíli všichni již věděli, že půjde o velký problém. V prvním sledu okamžitě operační důstojník HZS MSK vyslal k místu události profesionální hasiče ze stanic v Bílovci, Novém Jičíně, Ostravě – Zábřehu a JSDH obcí Studénka a Bílovec. Poplach byl také vyhlášen HZS SŽ (tehdy ještě SŽDC) Ostrava – následně HZS SŽDC Přerov a JSDH Starý Jičín – tato jednotka byla vyslána na zálohu zásahového obvodu stanice Nový Jičín.

Obrovské nasazení všech

Ze strany ZZS MSK došlo postupně k vyslání několika posádek k vyslání výjezdové skupiny RLP, RV, pěti posádek RZP a posádku LZS, která se k místu nehody několikrát vracela. O pomoc byly požádány i ZDS, které na místo vyslaly celkem pět převozových sanitek. Celkově na místě zasahovalo víc jak čtyřicítka záchranářů. K nehodě také vyrazilo velké množství sil a prostředků ze strany Policie České republiky.

V době příjezdu prvních hasičů ze stanice Bílovec v 07:55 na místě byla již hlídka OOP Studénka, výjezdová skupina RZP ze Studénky a přilétal vrtulník LZS z Ostravy. Po prvním průzkumu místa zásahu bylo oznámeno, že jde o nehodu Pendolina s nákladním automobilem, kdy náklad z kamionu byl rozmetán v délce několika set metrů a z důvodu střetu vlaku s kamionem došlo ke vzniku požáru. Hořely pohonné hmoty z roztříštěného nákladního automobilu a papír proložený mezi nákladem, požár se však naštěstí nerozšířil a byl rychle zlikvidován. Malá ohniska požáru byla mezi železničním přejezdem a nástupištěm, částečně došlo k vyhoření pohonných hmot a ožehnutí vnějšího pláště Pendolina.

Vůbec nejhůře zasaženou částí vlaku byl první vůz, kdy kabina strojvedoucího byla téměř nepoznatelná a první metry prostoru pro cestující byly silně zdeformovány. Postupně docházelo k evakuaci cestujících – těm lehce zraněným pomáhali nejen hasiči, ale i ostatní cestující. Následně nastala ta horší část, kdy bylo potřeba vyprostit těžce zraněné osoby ze zdemolované části vlaku.

Rozdělení na několik úseků a komunikace s osobami

Velitelé zásahu, kteří se v prvních desítkách minut často měnili s příjezdem výše postavených osob, postupně rozhodli o zřízení čtyř jednotlivých úseků zásahu, kdy cílem bylo rozdělit hasiče na potřebná místa. Nejvíce z nich zasahovalo v úseku číslo 1, kterým bylo samotné Pendolino.

Celkem bylo potřeba vyprostit ze zdemolované části vlaku čtyři osoby, kdy k vyproštění třech osob muselo být využito za použití těžkých vyprošťovacích nástrojů – čtvrtá osoba byla již bez známek života. Poslední osoba ze samotného vlaku byla vyproštěna v 09:07. Do té doby se ženou probíhala velmi úzká komunikace ze strany hasičů, která opravdu velmi pomohla k uklidnění ženy. Hasiči nelhali, řekli, že vyprošťování bude trvat dlouho a vše dotyčná žena věděla, aby se nebála.

Po vyproštění poslední osoby probíhaly další úkony – kontrola termokamerou a štěrbinovou kamerou za účelem další přítomnosti osob. Došlo také k provedení důkladného průzkumu kolem kamionu, zda se pod ním samotným nebo v něm samotném nikdo nenachází (to probíhalo již v první části zásahu).

Samotný zásah pro jednotky HZS MSK skončil v 16:30, kdy bylo místo předáno veliteli HZS SŽDC a tato jednotka zásah ukončila ve 23:06.

Činnost policie a vyšetřování nehody

Policistky a policisté zasahující na místě události v první řadě zajištovali perimetr nehody, prováděli identifikaci zraněných a zemřelých osob a následně začalo probíhat vyšetřování samotné nehody. Celkově na místě zasahovalo 115 příslušníků.

Co se týká celkového počtu zraněných a usmrcených osob, tak na místě zemřely dvě osoby, třetí osoba zemřela v nemocnici, a 18 osob bylo zraněno. Zraněné osoby byly transportovány do zdravotnických zařízení v Bílovci, Novém Jičíně, Ostravy Poruby a Městské nemocnici Ostrava.

Příčina této mimořádné události byla zjištěna téměř okamžitě – řidič nákladního vozu byl ustanoven jako viník, 23. července 2015 byl vzat Okresním soudem v Novém Jičíně do vazby a v únoru 2016 udělil soud v Novém Jičíně řidiči Slawomiru Sondajov trest odnětí svobody v délce trvání osmi a půl let a zákaz řízení na 10 let (stahuje se jen na Českou republiku). Státní zástupce i samotný odsouzený se vzdali práva na odvolání. V současné době by měl být řidič již mimo vězení.  

I po deseti letech zaslouží obrovské poděkování

I nyní si všichni zasahující na místě události zaslouží obrovské poděkování, neboť zásah byl náročný fyzicky, psychicky i tím, že sami hasiči se setkali s vyprošťováním osob z Pendolina poprvé – normální vagóny mohou hasiči v určité chvíli využít k výcviku, Pendolino vám však nikdo nepůjčí. Obrovský kus práce odvedli nejen na místě zasahující „základní členové“ složek IZS, ale také krizoví interventi a následně vyšetřovatelé dopravního inspektorátu a Služby kriminální policie a vyšetřování. Náročnou práci následně měli také zdravotníci v nemocnicích, kteří se věnovali zraněným osobám.

Jedno velké díky bych ale jako autor článku a projektu Ze života IZS chtěl věnovat již na začátku zmíněnému strojvedoucímu Janu Černému a lidem, kteří přispěli do sbírky vyhlášené pro něj. Jan Černý přišel následkem nehody o obě nohy, ale naštěstí opět chodí díky operacím, protézám a rehabilitacím.

Foto: HZS MSK, Hasiči TV, Drážní inspekce,České dráhy, časopis Železničář

  

Martin Kramer

Recent Posts

Co je to OOK?

V článku věnovaném SKPV (Služba kriminální policie a vyšetřování) jsme si vysvětlili, že v základu se SKPV…

1 dnem ago

Projekt Ze života IZS 2.0 začíná!

Po vlastní osobní zkušenosti, která mi dokázala, jak i já žiji ve světě plném špatných…

5 dny ago

Daniel Skřebský, příslušník z Věznice Jiřice, zachraňoval řidiče po dopravní nehodě

Ministryně spravedlnosti společně s generálním ředitelem VS ČR ocenili mimořádný čin Daniela Skřebského, příslušníka VS ČR…

1 týdnem ago

Český USAR tým je zpět ve vlasti

Speciální tým složený z příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky a jejich čtyřnohých psích kolegů 23.…

1 týdnem ago

Celník Tomáš Vik zachraňoval osoby u dopravní nehody!

Celník Tomáš Vik slouží u Celní správy České republiky konkrétně u sekce dohledu Celního úřadu…

2 týdny ago

Složky IZS se chystají na Velkou cenu Moto GP v Brně

Hasiči, záchranáři, policisté, strážníci a pravděpodobně i zdravotníky čeká v Brně velmi náročný víkend. Od pátku…

2 týdny ago