Není to tak dlouho, co se na Instagramu objevil velice zajímavý profil s názvem „ze_zivota_zzs“ mající za cíl ukázat práci záchranářů a zdravotníků reálně a s nutnou dávkou vtipu. Takový druh práce je totiž opravdu velmi náročná fyzicky, psychicky i časově.
Jelikož se mně osobně takovýto přístup opravdu líbí, rozhodl jsem se autory projektu vyzpovídat. A je mi velkou ctí, že se Martin s Jirkou rozhodli na mou nabídku kývnou. Nyní tak již samotný rozhovor s autory projektu.
Jirka: K založení nás inspirovalo několik podobných profilů od kolegů z jiných složek a přišlo nám zajímavé ukázat reálné pohledy na práci ve výjezdové skupině a vlastně i na prostředí urgentního příjmu, protože kolega je zároveň zaměstnán i na urgentu (urgentní příjem pozn. aut.).
Jirka: Práce ve zdravotnictví je obecně hodně náročná a záchranka je v tomhle specifická. Laická veřejnost si myslí, že gró naší práce jsou samé akční výjezdy (nehody, výbuchy, resuscitace). Jenže tak to ve skutečnosti není – 90 % výjezdů jsou běžné výjezdy, typicky k seniorům s náhlým zhoršením zdravotního stavu.
Martin: Souhlasím. Druhou stránkou mince je ale obrovské zatížení posádek. Ve městě běžně udělám 7–9 výjezdů za den (zatížení podobné Praze), zatímco kolega na menším stanovišti 2–3 výjezdy, ale zase s delšími převozy. Z těch mých 7–9 výjezdů je reálně pro ZZS indikovaných možná 1–2. Psychická náročnost je pak obrovská.
Jirka: Snažíme se sarkasticky vykreslit situace, které posádky běžně zažívají. Nejsme žádní experti, takže využíváme hlavně dostupné GIFy ze sociálních sítí.
Martin: Občas máme co dělat už jen s výjezdovým tabletem, takže jsme rádi, že zvládneme upravit pár GIFů. Sem tam nám pomůže i AI. Snažíme se být moderní a zároveň nikoho nekopírovat.
Jirka: Naši zaměstnavatelé ani kolegové o tom neví a my se snažíme, aby to tak zůstalo. Poukazujeme na problémy, které vedení nerado slyší.
Martin: Pro upřesnění – jsme zaměstnanci krajské záchranné služby. Já zároveň sloužím i na urgentu. Mám za sebou 10 let služby, kolega letos začíná 6. rok.
Jirka: Většina o nás oficiálně neví, takže reakce neznáme.
Martin: Ale je vtipné, že se o nás mluví a spousta kolegů naši tvorbu sleduje, aniž by tušili, že jsme to my.
Jirka: Stránku spravujeme sami. Obsah vychází z našich reálných zkušeností.
Martin: Ano, ale samozřejmě vše anonymizujeme, ať kvůli mlčenlivosti, tak kvůli “velkému Bratrovi” z vedení, který kritiku nemá rád.
Jirka: Zatím jen párkrát, ale kdyby se lidé zapojovali víc, vůbec bychom se nezlobili.
Martin: Upřímně jsme překvapení, vůbec jsme to nečekali. Jsme rádi, že se lidem líbí.
Jirka: Souhlasím – je to super a motivuje nás to pokračovat dál.
Martin: Výraz “deeepreeze” jsme použili záměrně. V poslední době rapidně narostly výjezdy k mladým lidem (11–19 let) s psychickými problémy, často vlivem sociálních sítí. My si ale v naší práci deprese dovolit nemůžeme, musíme fungovat pořád.
Martin: Každý jinak. Já kvůli dvěma pracím moc volného času nemám, ale ten, co mám, věnuji rodině a rekreačnímu sportu.
Jirka: Já sportuji – hlavně kolo a plavání.
Jirka: Moc ne. Záchranka je takový otloukánek IZS. Na rozdíl od jiných složek nejsme pod ministerstvem vnitra, ale řízení jednotlivými kraji. Každý kraj má jinou úroveň vybavení, techniky i postupů.
Martin: Přesně tak. Máme nejvyšší zátěž ze všech složek, ale nikdo to moc neřeší. Navíc záchranky suplují chybějící praktické lékaře a akutní lůžka v nemocnicích. A když se vázne na banalitách, může někde jinde dojít ke zpoždění u vážného případu – a to pak jde o minuty.
Jirka: Zatím ne, ale kdo ví, co přinese budoucnost.
Martin: Já bych rád měl v budoucnu jen jednu práci – skloubit dvě zaměstnání a rodinu je náročné, ale zatím nutné.
Jirka: Facebook zatím neplánujeme. Už Instagram nám zabírá dost času.
Martin: Naší hlavní ambicí je dál si dělat legraci – protože humor je nejlepší způsob, jak se z toho všeho nezbláznit.
Díky za rozhovor!
Poslední dubnový den roku 2025 byl posledním dnem ve služebním poměru pro podporučíka Milana Zaunmülera…
Pomoc na druhou – přesně tak se jmenovala akce, při které se 30. dubna spojili…
Perfektně se ve čtvrtek 1. května krátce před dvacátou hodinou zachoval šestatřicetiletý řidič cizí státní…
Na prvního máje došlo krátce před půl jedenáctou dopoledne k závažné dopravní nehodě cyklistky a domíchávače…
Ve čtvrtek 2. května 2024 došlo k závažné dopravní nehodě na silnici I/52 u Pohořelic. Kolem…
Podpraporčice Radka Štýbnarová sloužící na Dopravním inspektorátu ÚO Šumperk vyrazila v březnu do švýcarských Alp, kde…