Specifickou kategorií řidiček a řidičů u složek IZS jsou hasiči – strojníci. Ti mají za úkol nejen řídit nejrůznější hasičská vozidla, ale také je umět ovládat. Ba, co víc, jde o hasiče jako každého jiného. Takový strojník totiž také musí umět vyprošťovat zranění lidi, hasit požár nebo dělat cokoli jiného. Ne vždy je totiž strojníkem.
Strojníci u Hasičského záchranného sboru České republiky a dalších Jednotek požární ochrany by měly začínat nástupním odborným výcvikem, kde se borci a borkyně (ano, hasičky zejména u JSDH máme také, u HZS ČR se již také najdou) musí naučit být tím „prostým“ hasičem. Aby takový člověk mohl být strojníkem, je potřeba mít řidičské oprávnění skupiny „C“ a je dobré mít praxi v řízení velkých vozidel.
To víte, to není jen tak. To jedete k zásahu s autem, které je občas dlouhé i jako autobus, jindy zase jedete se žebříkem/plošinou, který/kterou musíte na vhodném místě umět „ustavit“. Proto je třeba mít již praxi v oboru řízení velkých vozidel.
Na strojníkovi je jedna z nejdůležitějších částí hasičského zásahu jako takového – vůbec se na místo a z místa dostat. Jakmile takový strojník přiveze své kolegy, případně kolegyně, na místo zásahu, stane se z „řidiče“ právě člověk ovládající hasičskou techniku. Musí umět ustavit již zmíněnou výškovou techniku, musí ji umět ovládat, ale také musí vědět, jak které čerpadlo na jaké cisterně funguje. A musí toho zvládat ještě mnohem více.
Na malých stanicích, jde o stanice druhu P1-x-x, kde jsou na směně jen čtyři hasiči, strojník mnohdy pomáhá kolegům při vyprošťování zraněných osob, může pomáhat při odklízení popadaných větví nebo se například stará o zabezpečení dopravní nehody do příjezdu policie.
Práce strojníka tak je opravdu velmi fyzicky i psychicky náročná. Mimo jiné i proto, že on bude ten viník, pokud dojde k nehodě ve chvíli, kdy jede „na majáky“ k zásahu. On je tím člověkem, který zodpovídá za bezpečnou jízdu, svěřenou techniku, ale také za administrativu. Součástí práce strojníka – a to jak u HZS, tak u JSDH či podnikových jednotek, jsou i tzv. „kondiční jízdy“. Zejména u JSDH je vykonávají ti strojníci, kteří za určitý čas (téměř měsíc) neodjedou s hasičským vozidlem (na ŘP skupiny C) ani kilometr.
A co si budeme povídat… Stejně jako ostatní příslušníci složek IZS, i na něj se stahují služební tabulky – to znamená, že peněz za mnoho úkolů moc není…
…Proto se nesmíme divit, že tito kluci jezdí mnohdy s kamiony, traktory, dělají na stavbách nebo jen a pouze jdou dělat do skladu a jezdí s „ještěrkou“… Uživit rodinu není jen tak! Dámy a pánové, díky za to, co děláte!
Nauzea, někdy se používá nausea, je subjektivní pocit na zvracení nebo případně nutkání na zvracení…
V článku věnovaném SKPV (Služba kriminální policie a vyšetřování) jsme si vysvětlili, že v základu se SKPV…
Po vlastní osobní zkušenosti, která mi dokázala, jak i já žiji ve světě plném špatných…
Ministryně spravedlnosti společně s generálním ředitelem VS ČR ocenili mimořádný čin Daniela Skřebského, příslušníka VS ČR…
Speciální tým složený z příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky a jejich čtyřnohých psích kolegů 23.…
Psal se 22. červenec roku 2015 a již od rána bylo krásné slunné počasí. Ze…