Specifickou kategorií řidiček a řidičů u složek IZS jsou hasiči – strojníci. Ti mají za úkol nejen řídit nejrůznější hasičská vozidla, ale také je umět ovládat. Ba, co víc,  jde o hasiče jako každého jiného. Takový strojník totiž také musí umět vyprošťovat zranění lidi, hasit požár nebo dělat cokoli jiného. Ne vždy je totiž strojníkem.

Strojníci u Hasičského záchranného sboru České republiky a dalších Jednotek požární ochrany by měly začínat nástupním odborným výcvikem, kde se borci a borkyně (ano, hasičky zejména u JSDH máme také, u HZS ČR se již také najdou) musí naučit být tím „prostým“ hasičem. Aby takový člověk mohl být strojníkem, je potřeba mít řidičské oprávnění skupiny „C“ a je dobré mít praxi v řízení velkých vozidel.

To víte, to není jen tak. To jedete k zásahu s autem, které je občas dlouhé i jako autobus, jindy zase jedete se žebříkem/plošinou, který/kterou musíte na vhodném místě umět „ustavit“. Proto je třeba mít již praxi v oboru řízení velkých vozidel.

Peníze? Nic moc. Zodpovědnost? Obrovská!

Na strojníkovi je jedna z nejdůležitějších částí hasičského zásahu jako takového – vůbec se na místo a z místa dostat. Jakmile takový strojník přiveze své kolegy, případně kolegyně, na místo zásahu, stane se z „řidiče“ právě člověk ovládající hasičskou techniku. Musí umět ustavit již zmíněnou výškovou techniku, musí ji umět ovládat, ale také musí vědět, jak které čerpadlo na jaké cisterně funguje. A musí toho zvládat ještě mnohem více.

Na malých stanicích, jde o stanice druhu P1-x-x, kde jsou na směně jen čtyři hasiči, strojník mnohdy pomáhá kolegům při vyprošťování zraněných osob, může pomáhat při odklízení popadaných větví nebo se například stará o zabezpečení dopravní nehody do příjezdu policie.

Ne každý kus techniky je jen na „céčko“

Práce strojníka tak je opravdu velmi fyzicky i psychicky náročná. Mimo jiné i proto, že on bude ten viník, pokud dojde k nehodě ve chvíli, kdy jede „na majáky“ k zásahu. On je tím člověkem, který zodpovídá za bezpečnou jízdu, svěřenou techniku, ale také za administrativu. Součástí práce strojníka – a to jak u HZS, tak u JSDH či podnikových jednotek, jsou i tzv. „kondiční jízdy“. Zejména u JSDH je vykonávají ti strojníci, kteří za určitý čas (téměř měsíc) neodjedou s hasičským vozidlem (na ŘP skupiny C) ani kilometr.

A co si budeme povídat… Stejně jako ostatní příslušníci složek IZS, i na něj se stahují služební tabulky – to znamená, že peněz za mnoho úkolů moc není…

Ruce vpravo jsou strojníka, ano, i on musí umět první pomoc!

…Proto se nesmíme divit, že tito kluci jezdí mnohdy s kamiony, traktory, dělají na stavbách nebo jen a pouze jdou dělat do skladu a jezdí s „ještěrkou“… Uživit rodinu není jen tak! Dámy a pánové, díky za to, co děláte!


Martin Kramer

Recent Posts

V pátek 13. se otevřou brány stanic HZS Olomouckého kraje

U příležitosti Dne požární bezpečnosti budou v pátek 13. června 2025 otevřeny brány HZS Olomouckého kraje.…

2 týdny ago

Ústečtí hasiči zachraňovali orla zamotaného v trolejovém vedení

Ve čtvrtek 29. května se v 09:45 obrátil na tísňovou linku HZS Ústeckého kraje chovatel orla,…

2 týdny ago

Drážní hasiči byli oceněni za zásah u požáru vlaku v Hustopečích nad Bečvou

V úterý 27. května byli v prostorách Fantových sálů na hlavním nádraží v Praze oceněni drážní hasiči zasahující…

3 týdny ago

Strážníci na Praze 1 pomohli k záchraně života muže

Strážníci společně se záchranáři zachraňovali muže, jenž si na Praze 1 aplikoval drogy a následně…

3 týdny ago

Lékař se za pacientem v lese v Beskydech spustil z vrtulníku

V pondělí 26. května odpoledne došlo k vážnému poranění muže v těžce přístupném terénu v lese u Horní…

3 týdny ago

Motorkář havaroval u Velkých Losin, pomohli mu záchranáři vracející se z Rallye Rejvíz

Na Šumpersku v předchozích dnech probíhala mezinárodní záchranářská soutěž Rallye Rejvíz, ze které se po skončení…

3 týdny ago